Skip to Content
Kifid Logo Buiten Kantoorpand Voor Extern Gebruik
Opleiding

Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) behandelt jaarlijks duizenden klachten over een financieel product of dienst van een bank, verzekeraar of andere financieel dienstverlener. In 2023 behandelde Kifid ruim 3.200 klachten en deed bijna 1.000 uitspraken. 909 klachten gingen over schadeverzekeraars en 362 over levensverzekeraars. Wat betekenen die uitspraken voor jouw werk? En hoe kan je klachten voor zijn?

Om verzekeraars te helpen met duiding bij belangrijke of bijzondere uitspraken, organiseren het Verbond en Hart Advocaten in 2024 een reeks van drie colleges. Daarin worden de meest impactvolle schade gerelateerde uitspraken geduid.

Alle uitspraken zijn voorzien van een korte weergave van de klacht, gevolgd door een duiding van de beoordeling door de Kifid-geschillencommissie. Tot slot krijg je praktijkgerichte do’s en don’ts om de impact op beleid en processen te bepalen.

Tijdens het 3e college op maandag 14 oktober worden de volgende onderwerpen besproken:

  1. Hoe nu verder in de praktijk na de uitspraak van de Commissie van Beroep inzake de eisen die aan een duurzame drager worden gesteld? Wat is nog de juridische waarde van een ‘mijn-omgeving’?
  2. Welke eisen worden gesteld aan de stelplicht van een consument als er schade is? En wanneer is een coulance regeling afdwingbaar?
  3. Wanneer schendt een klant zijn precontractuele informatieplicht? Hoe dient een verzekeraar dat aan te tonen? Is onderzoek ter plekke voldoende?
  4. Hoe is de bewijslastverdeling bij brandschade? Wat mag of moet daarover opgenomen worden in de toepasselijke voorwaarden?
  5. Wanneer en hoe kan een verzekeraar afscheid nemen van een verzekerde die veelvuldig een beroep doet op dekking onder zijn verzekering?